دنیای ابزار برقی به سرعت در حال حرکت به سمت بی سیم شدن و شارژی شدن همه ی ابزارها است. امروزه ی همه ی ابزارهای برقی از دریل شارژی تا دریل بتون کن و اره فارسی بر بصورت شارژی و بدون سیم توسط برندهای معتبر ارایه میشود.

پلتفرم ابزارهای متابو

دلیل حرکت به سمت شارژی شدن ابزارها پیشرفت تکنولوژی باطری های یون لیتیوم که قابلیت ساعتها کار بی وقفه را فراهم آورده اند و همچنین راحت شدن کار با حذف سیم و قابلیت کار کردن در همه جاست.

پلتفرم چیست؟

برندهای معتبر بازار با تمرکز بر محصولات شارژی دسته ای از محصولات با کارکردهای متفاوت از انواع دریل تا انواع اره را با یک نوع باطری و شارژر به بازار عرضه میکنند. به طور مثال برند دیوالت رنج کاملی از ابزارها را با باطری 18 ولتی به بازار عرضه میکند که همگی دارای باطری مشترک هستند و قابلیت جابه جایی باطری بین ابزار وجود دارد. همچنین محصولات جدیدی که عرضه میشوند بر پایه پلتفرم های قبلی تولید میشوند.

پلتفرم 20 ولت دیوالت

مزایای پلتفرم

در صورتی که اهالی فن محصولات یک پلتفرم را خریداری کرده باشند راحتی و زمان قابل استفاده از ابزار بسیار افزایش میابد. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته اساس ابزار بر اساس یک پلتفرم خریداری میشود. به طور مثال یک استاد کار یک دریل شارژی، یک پیچ گوشتی شارژی ، یک اره دیسکی و یک اره فارسی بر شارژی بر اساس یک پلتفرم تهیه کرده است. به این صورت فرد 8 باطری و 4 شارژر همه از یک نوع داراست. با این شرایط همیشه دو باطری آماده در حال کار، چهار باطری در حال شارژ و دو باطری آماده به کار دارد. با این وجود دو نیروی کار میتوانند ساعتها و روزهای متوالی بدون وقفه و بدون نیاز به اتلاف وقت جهت شارژ باطری ها پروژه را پیش برند. در شرایط خاص نیز میتوان از باطری یک ابزار برای ابزار دیگر استفاده کرد.
همچنین اگر یک ابزار خراب شود میتوان با هزینه ای مقرون به صرفه همان ابزار را بدون باطری و شارژر تهیه کرد و تقریبا 20 تا 50 درصد در هزینه خرید جدید صرفه جویی نمود.

به همین دلیل نیروهای فنی از نصاب کابینت تا تکنسین دوربین مدار بسته و استادکارهای کارگاه های فنی روی به استفاده از پلتفرم های محصولات آورده اند.